Η επιθυμία να πετάξεις δείχνει να είναι συνυφασμένη με το να είσαι άνθρωπος. Οι αδελφοί Ράιτ εφηύραν το πρώτο επιτυχημένο αεροπλάνο το 1903 και έκτοτε τα ταξίδια δεν ήταν ποτέ τα ίδια. Στη σύγχρονη εποχή τα αεροπλάνα κάνουν πτήσεις σε όλο τον κόσμο. Αλλά τι αλήθεια συμβαίνει όταν ένα αεροπλάνο έχει πετάξει την τελευταία του εμπορική πτήση;
Πόσος είναι ο τυπικός χρόνος ζωής ενός αεροπλάνου;
Πρώτα απ ‘όλα, είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Περιέργως, η διάρκεια ζωής ενός αεροπλάνου δεν μετριέται σε χρόνια. “Η διάρκεια ζωής των αεροσκαφών καθορίζεται από τον κατασκευαστή και βασίζεται συνήθως σε κύκλους απογείωσης και προσγείωσης”, σημειώνει ο John Petrakis, της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Αεροπορίας, στο περιοδικό Air & Space Magazine. “Η άτρακτος είναι αρκετά επιρρεπής σε κόπωση, αλλά τα φτερά είναι ακόμα περισσότερο, ειδικά σε μικρές αποστάσεις όπου ένα αεροσκάφος επαναλαμβάνει κύκλους συμπίεσης καθημερινά.”
Για ποιούς λόγους ένα αεροπλάνο σταματά να πετάει;
Τα αεροπλάνα συνταξιοδοτούνται σε μια συγκεκριμένη ηλικία. Σε αυτό το σημείο, ένα αεροπλάνο πηγαίνει στην αποθήκη και περιμένει να ληφθεί και να επισκευαστεί από άλλη αεροπορική εταιρεία ή να αποσυναρμολογηθεί και να ανακυκλωθεί. “Η απόφαση για την αποσυναρμολόγηση ενός αεροσκάφους εξαρτάται συχνά από το αν η αξία των μερών του και των εξαρτημάτων του είναι υψηλότερη από εκείνη του αεροσκάφους ως πτητική μηχανή”, δήλωνει στο CNN Travel ο Mark Gregory, διευθύνων σύμβουλος της Air Salvage International.
“Ένα αεροσκάφος βγαίνει εκτός υπηρεσίας για διάφορους λόγους”, λέει ο Patrick Connell, Γενικός Διευθυντής του Jet Yard (πιστοποιημένος σταθμός επισκευής της FAA). “Μπορεί για παράδειγμα να είχαν μισθωθεί και η μίσθωση να λήγει. Μπορεί ή αεροπορική εταιρία να αναβαθμίσει τα αεροπλάνα σε μέγεθος και έτσι να σταθμεύσει μικρότερα αεροσκάφη. Συνήθως, τα αεροσκάφη αποσύρονται από την υπηρεσία τους και τοποθετούνται σε ένα πρόγραμμα αποθήκευσης.
Σε αυτά τα προγράμματα αποθήκευσης τα αεροσκάφη συντηρούνται σε λειτουργική κατάσταση. Τα συστήματα των αεροσκαφών λειτουργούν σε τακτική βάση – αυτό περιέχει ακόμα και τη λειτουργία των κινητήρων. Η διαδικασία αυτή ρυθμίζεται και εγκρίνεται από την FAA. Μερικά από αυτά τα αεροσκάφη μπορούν να πωληθούν και να πετάξουν πάλι από έναν νέο αερομεταφορέα. Άλλα θα αποσυναρμολογηθούν για τα εξαρτήματα τους και στη συνέχεια τα θα τεμαχιστούν και θα ανακυκλωθούν ». Ο χώρος αποθήκευσης αεροπλάνων όταν συνταξιοδοτούνται συχνά αναφέρεται ως γηροκομεία αεροπλάνων.
Τι είναι τα γηροκομεία αεροπλάνων;
Μετά από ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, ένα αεροπλάνο δεν είναι πλέον ικανό να πετάξει και έτσι αποσυρεται σε ένα γηροκομείο. Σε αντίθεση με το νεκροταφείο αεροπλάνων, που σημαίνει τελική θέση ανάπαυσης, ένα γηροκομείο αεροπλάνων είναι παρόμοιο με μια εγκατάσταση αποθήκευσης. Εκατοντάδες έως χιλιάδες αεροσκάφη μπορούν να κρατηθούν σε ένα γηροκομείο οποιαδήποτε στιγμή. Τυπικά, τα γηροκομεία αεροσκάφων βρίσκονται στο νοτιοδυτικό τμήμα της Αμερικής, επειδή το κλίμα ευνοεί την αποθήκευση. Η ξηρή ατμόσφαιρα συμβάλλει στον περιορισμό της ποσότητας διάβρωσης ή σκουριάς στα μεταλλικά μέρη που έχει ένα αεροπλάνο.
“Τα αεροσκάφη μπορούν να αποθηκευτούν για πολλά χρόνια”, λέει ο Connell. “Κάποια αποθηκεύονται μόνο για μερικούς μήνες μέχρι να βρουν έναν νέο αερομεταφορέα ή ιδιοκτήτη.” Τα γηροκομεία έχουν ποικίλα αεροπλάνα από διάφορες πηγές. Για παράδειγμα, το αεροδρόμιο Logistics της Νότιας Καλιφόρνιας στην έρημο Mojave έχει 747s από την Air New Zealand, τη British Airways και τη Singapore Airlines.
Το Κέντρο Συντήρησης και Αναγέννησης Αεροδιαστημικής (AMARC) στη Βάση Πολεμικής Αεροπορίας Davis-Monthan (DMA) έξω από το Tucson της Αριζόνα κατέχει το παγκόσμιο ρεκόρ Guinness ως η μεγαλύτερη αποθήκη αεροσκαφών. Τα εμπορικά αεροπλάνα δεν είναι τα μόνα αεροσκάφη που μπορούν να εμφανιστούν σε τέτοιες αποθήκες. Μερικές φορές, ακόμα και στρατιωτικά αεροσκάφη τοποθετούνται εκεί.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με τον Tucson, το 1955 το βομβαρδιστικό Boeing B-29 που έριξε την ατομική βόμβα στο Ναγκασάκι της Ιαπωνίας τοποθετήθηκε στην αποθήκη στη Βάση Πολεμικής Αεροπορίας Davis Monthan.
Αργότερα το 1961, το “Bockscar” μεταφέρθηκε στο Εθνικό Μουσείο της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ και εκτίθεται μόνιμα εκεί.
Comments
Loading…